Österrikisk kultur.



Hör nu på god vänner så jag ska för er berätta... Något av det fucking SJUKASTE jag någonsin varit med om! De vulgärna äckliga varelserna på bilden ovan, kallas för Krampusar (En Krampus). Deras uppgift är att springa runt i de österrikiska små byarna en månad före jul och slå skammen ur barn och folk med hjälp av sin piska, innan sant Nikolaus (Jultomten) kommer. Går man lugnt ska de inte göra något, men börjar man springa eller ser rädd ut då de kommer, (Hur kan man inte vara det liksom!?) slår de en med sin piska, vilket gör SVIN ONT! De allra största Krampusarna är registrerade med nummerplåt, eftersom de kan gå över sty när de sätter igång att "slå skammen ut folk".

Första utekvällen i Zell am see då vi hade Pub Crawl stötte vi på dessa motbjudande varelser, eller THANK GOD, en lite mindre variation. Nämligen barn som klätt ut sig!? :S Då de sprang emot oss med sina bjälror började vi självklart KUBBA iväg och vissa blev piskade. Själv snubblade jag på golvet, skrapade upp min hand och fick skräckslaget krypa ifrån Krampusen som stod 2 meter ifrån mig.

- Alltså är detta SJUKT eller SJUKT!? Vad fan är det för värld vi lever i!? :S


Bilden är från en årlig parad, där Krampusar visar upp sig.
Det är dessa stora som är registrerade med nummerplåt. Den "lilla" på översta bilden är mer en sån som jag stött på...


Era söta hälsningar :)

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Din åsikt/Hälsning:

Trackback

By Liinda Björklund.

Liindis är en glad, sprallig och nyfiken tjej på 21 år, vars stora intressen är Design & Inredning, Fashion, Kost & hälsa. Älskar havet, att resa, alla möjliga äventyr och inte minst skidåkning! Just nu går livet mest ut på att se mig om i världen, mestadels som reseledare, Innan jag drömmer om att bygga ett egendesignat hus i skärgården och hitta mitt drömjobb! Hoppas ni gillar min blogg och ger synpunkter via kommentarer. Enjoy sweethearts! ♥

RSS 2.0