Min resa till London - hösten 2008.

Trotts att sterling gick i konkurs och jag knappt kom hem, blev min Londonresa sammanfattningsvis helt underbar! Hade hört mycket om London förut, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att staden skulle va så pass härlig. Tänkte sammanfatta resan lite kort nedan för er som är intresserade av att veta mer :)


Söndag:

Gick trött men exalterat upp och fixade det sista inför resan. Sedan körde mamma mig in till Svågertorp.

Tog tåget själv från Svågertorp till Kastrupsflygplats i Danmark. Där sprang en aningen orutinerad Liinda runt för att checka in och hitta rätt gate, men allt gick som det skulle utan problem.


Ca 13.45 lyfte planet från Kastrup i Köpenhamn till Gatwick i London. Då jag var framme på Gatwick ca 16.00 gällde det att hitta tåget som skulle ta mig till Sarah i Clapham.


En till två timmar senare stod en nöjd Liinda på Clapham Junction. Jag möte upp Sarah och hennes vän Emma innan vi begav oss hem till Sarah för att få i oss lite kvällsmat. Med tanke på att det inte fanns en enda vanlig korvkiosk eller liknande i London, utan bara en massa wienerbröd och annat knas, hade jag inte ätit sedan frukost och var vrål hungrig!


Efter några piroger och en rundtur i Sarahs otroligt mysiga hus, begav vi oss ut för att möta upp Emma igen. Denna kväll bar det av in till London City för att besöka Piccadilly circles, China town, Trafalgar Square, Big ben och ytterliggare en massa sevärda platser.





Måndag:

Trotts att gårdagen blev ganska sen, var det dags att gå upp klockan 7.30 för att passa barn fram till klockan 11.00. Vi gick en lång runda med barnen i en av Londons otroligt fina parker. Klockan 11.00 tog vi en snabb vända hem för att samla ihop våra saker och kasta i oss lite lunch.


Ca en timme senare, efter lunchen, begav vi oss till Waterloo och London Eye för att ta en båttur på Themsen. Båtturen var väldigt mysig och vi fick se en massa sevärdigheter som London eye, Big Ben, Shake Spears globe Theater, tower bridge, Tower hill, Sant Pauls cathedral och en massa intressanta byggnader.


Efter båtturen och en liten promenad igenom London tog två galet hungriga tjejer tunnelbanan ut till Notting Hill för att äta. Lyckades hitta en riktig Engelsk pubb som vi åt ändå helt okej mat på.


Efter en mysig promenad genom Notting Hills otroligt mysiga gator tog vi tunnelbanan hem till Clapham igen för att krypa ner och kolla film & sova.




Tisdag:

Gick som vanligt upp klockan 7.30 för att passa barnen till klockan 11.00. Idag blev det en härlig promenad till en riktigt fin och mysig park.


Klockan 11.00 begav vi oss hem för att äta en snabb lunch innan det bar av in till Oxford street för att shoppa loss. Oxford street är Londons största otroligt långa gator med bara shoppingaffärer. Gissa om jag stormtrivdes!? Fastnade dock på Primark i 5.5 timme och fick inte se så jätte mycket av resten av affärerna.


Efter en lång dag med shopping var vi minst sagt alldeles slut. Efter att ha handlat lite käk åkte vi hem och lagade massor med Korvstroganoff. Hade nämligen inte ätit sedan lunchen och nu var klockan ca 21.00. Efter maten kom Sarahs vän Madde förbi och snackade en stund innan vi kröp ner och kollade film.


Onsdag:

Precis som de andra dagarna gick vi upp 7.30 för att passa barn till klockan 11.00. När vi kom hem blev det dock ingen snabb lunch som de andra dagarna. När vi kom hem ringde nämligen Sarahs pappa och berättade att flygbolaget Sterling hade gått i konkurs. Trodde först att hon typ skämtade eftersom jag hade bokat mina flygbiljetter med Sterling! Det var helt enkelt bara att sätta sig ner i ett par timmar och snällt ringa runt till föräldrar och flygbolag.


Efter ett par timmar utan positivt resultat tog vi bussen in till Oxford street. Idag hann vi med betydligt fler affärer än igår och jag kan lova er att hade jag haft typ en miljon hade halva London fått följa med mig hem. Efter ett par timmar på Oxford street och en snabb fika, tog vi tunnelbanan ut till Notting Hill för att köpa ett par skor jag hittat sist vi var där. Jag fick köpt mina skor och fick än en gång se underbara Notting Hill. För underbar är verkligen staden på något mystiskt sätt med alla färgade hus. Var dock mycket "fattigare" än vad jag hade trott, nästan lite som slumområde på vissa ställen.

Hur som hälst efter att jag fått köpt mina skor tog vi tunnelbanan vidare till Harrods. Harrods är Londons stora shoppingvaruhus med 5 våningar med bara svindyra märkeskläder och accessoarer. Var riktigt mysigt varuhus och verkligen all personal var sjukt trevlig. Jag köpte äkta engelskt suppergott breakfast tea och Sarah fick en del nya prylar till köket. Till vår stora förvåning lyckades vi också få vars ett "Harrods kort", What a fuck tänkte vi! Ser vi ut som enda jävla stammisar här eller?


Ett par timmar senare åkte vi vidare till Convent garden för att möta upp Emma och käka grymt god mat på deras favoritrestaurang Nandos. Efter Nandos blev det en liten tur in till Piccadilly för att ta en drink på Rainforce café. Riktigt coolt café som ser ut precis som en regnskog på insidan. Jag fick druckit den omtalade sommardrinken Pims , sen blev det dums hem och lägga sig.




Era söta hälsningar :)

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Din åsikt/Hälsning:

Trackback

By Liinda Björklund.

Liindis är en glad, sprallig och nyfiken tjej på 21 år, vars stora intressen är Design & Inredning, Fashion, Kost & hälsa. Älskar havet, att resa, alla möjliga äventyr och inte minst skidåkning! Just nu går livet mest ut på att se mig om i världen, mestadels som reseledare, Innan jag drömmer om att bygga ett egendesignat hus i skärgården och hitta mitt drömjobb! Hoppas ni gillar min blogg och ger synpunkter via kommentarer. Enjoy sweethearts! ♥

RSS 2.0